Research Projects at the Institute
LaBouR - Lattice-Boltzmann assisted controller design
Lattice-Boltzmann assisted controller design (LaBouR) will develop a framework of an aerodynamic interaction focused flight physics model for an arbitrary VTOL configuration to support the development of a flight controlloer for automatic take-off and landing in an urban environment. read more
Entwicklung eines Drehzahlvariablen Rotorsystems (VARI-SPEED)
Today’s rotorcrafts are operated only with constant rotor speeds. Recent studies show that a variable rotor speed increases the efficiency and extends the flight envelope of rotorcraft. With a variable rotor speed, rotorcraft can be developed and optimized for a whole operational design range and not just only a specific design point. The Technische Universität München (TUM), the Technische Universität Wien (TUW) and the company Zoerkler Gears GmbH & Co KG from Jois, Austria, accepted the challenge to develop variable speed rotor technologies together within the publicly funded project VARI-SPEED. read more
Funktionsintegrative und ressourcenschonende Leichtbaustruktur für die Luftfahrt (InteReSt II)
Die Einführung von biologischen Werkstoffen in die Luftfahrt ist ein willkommenes Ziel der Industrie. Das abgeschlossene Projekt "InteReSt" hat die Anwendung von Flachsfaserverbundwerkstoffen in Hubschrauberstrukturen untersucht. Dabei wurden repräsentative Bauteile ausgewählt, welche die Potentiale der Biobauweise aufzeigen sollen. Es wurden Vorteile hinsichtlich mechanischer und akustischer Dämpfung sowie eine Verbesserung des ökologischen Fußabdrucks gefunden. In dem aktuellen Projekt "InteReSt II" werden Umwelteinflüsse der Luftfahrt auf die Biowerkstoffe erforscht. weiterlesen
Betrachtung der durch die Rotor-Höhenleitwerk-Interaktion hervorgerufenen Kabinenvibrationen und Lasten sowie deren Reduzierung durch eine angepasste Dämpfung des Heckauslegers mittels NFK (eVolve)
Verbesserte Drehflügler Aeromechanik: ein ganzheitlich systematischer Ansatz zur Beherrschung von
Vibrationen in der Kabine sowie der verlässlichen Vorhersage von Flugverhalten, Lasten und Lärm mit
spezieller Berücksichtigung und Validierung der Fähigkeiten zur Auslegung und Bewertung neuartiger
Konfigurationen. weiterlesen
ARCTIS - Active Rotor Controlled via Periodic Scheme
This project is funded by the Luftfahrt Forschungs Program LuFo VI-II of the Federal Ministry for Economic Affairs and Climate Action of Germany. The focus of research in this project is to reduce rotor noise, required power and fuel consumption over the entire helicopter envelope, and ultimately to achieve lower emissions and environmental impact of operation. The novelty of the approach is that the active camber mechanism is envisaged to be controlled using periodic control approaches in order to achieve the objectives of power and noise reduction.
NANNY - Systemidentifikation basierte Analyse der Strukturdynamik und Systemstabilität
Im diesem Forschungsvorhaben werden Systemidentifikationsmethoden auf zeitlich aufgelöste Gesamthubschraubersimulationen angewandt und anschließend hinsichtlich ihrer Leistungsfähigkeit evaluiert. Dadurch lassen sich wirbelinduzierte, zeitveränderliche Lastschwankungen abbilden, die in der stationären Berechnung keine Berücksichtigung finden und somit zu wesentlichen Abweichungen bei der simulationsbasierten Vorhersagefähigkeit der Stabilität gegenüber realen Systemen führen können.
Hydrogen Demonstrator and Development Environment (HyDDEn)
For future eVTOL aircraft with high range, propulsion concepts with high energy densities are crucial. TUM (HT and LCC), DLR and Elektra Solar are therefore investigating such propulsion systems in the HyDDEn project. The work is divided into the topics of performance modeling and sizing, safety, and conformable pressure tanks (LCC). In addition, a demonstrator is being built based on the AREA research drone.
Rotorcraft Downwash and Dynamic Interface Modeling for Real-Time Simulations in Naval Applications
This project concerns the development and validation of a computationally efficient analytical tool for coupled ship/aircraft dynamic interface modeling and simulation. The technical approach realizes the coupling of a novel Lattice-Boltzmann based fluid simulation model with the ship airwake and rotor aerodynamics (inflow) modeling, including the feedback on the flight dynamics and handling qualities for piloted simulation of rotorcraft.